ȘCOALA DOCTORALĂ DE SOCIOLOGIE

Invitation: Thursday, April 14, from 18:00, ProfLiz LightfootDirector of the School of Social Work at Arizona State University, will discuss the adventure of scholarly publication, in the Research Seminar of the Doctoral School of Sociology. For participation, you need to send us an email on: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.
 
Abstract: This lecture will first provide an overview of the range of academic journals, including types and formats of scholarly journals, how journals are assessed and ranked (e.g., impact factors, SciMAGO), and how to avoid predatory journals. Attendees will also learn about author-level metrics and alt-metrics and how these are used for measuring individual impact. The lecture will conclude with a discussion of academic networking common in the social sciences. There will be plenty of time to ask questions related to academic publishing.
Short bio: Elizabeth Lightfoot is Foundation Professor and Director of the School of Social Work at Arizona State University. Previously she was Distinguished Global Professor at the School of Social Work at the University of Minnesota where she directed the PhD program for fifteen years. Her academic background is in both social work and public policy, and she is particularly interested in policies and services related to people with disabilities. She has served in leadership positions in the Group for the Advancement of Doctoral Education in Social Work, the Society for Social Work and Research and the Council of Social Work Education; has been inducted into the American Academy of Social Work and Social Welfare; and has received national, university and college wide awards for international engagement, educational leadership, and teaching. As a professor, one of her favorite activities is mentoring doctoral students, and she has advised 25 PhD students. She spent the 2018-19 academic year at the Faculty of Sociology and Social Work at the University of Bucharest
InvitațieMiercuri, pe 13 aprilie, de la ora 18:00, drd. Raluca Creanga ne va povesti despre experiența cercetării sale doctorale și a câștigării unei burse Fulbright, pe tema „Utilizatori și dispozitive tehnologice inteligente – o discuție despre provocările cercetării de teren”. Discuția este parte din Seminarul de cercetare al Școlii Doctorale de Sociologie. Pentru linkul de întâlnire în platforma Google Meet scrieți pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.
 
Rezumat: La o primă vedere studiul tehnologiei pare simplu, dar lucrurile se complică atunci când studiezi utilizarea dispozitivelor inteligente în spațiul domestic. Cum ajung consumatorii români de tehnologie să investească în dispozitive inteligente, de tip boxe? De ce își doresc să își transforme casele în ”smart homes”? Cum ajung toți membrii familiei să fie parte din ecosistemul digital? Cum este inovată utilizarea acestor dispozitive într-o piață aflată încă în dezvoltare? În cadrul prezentării, voi discuta despre provocările întâmpinate în procesul de a culege date, de a obține răspunsuri la aceste întrebări și de ajustările pe care le-am făcut planului metodologic inițial. Voi prezenta traseul care m-a purtat de la interviuri, la auto-etnografie, jurnale și observație participativă.
InvitațieJoi, pe 24 martie, de la ora 18:00, dr. Mihai Rusu, ULBS, va sustine o prelegere urmată de discuții pe tema  „Trecutul prezent: politici ale memoriei în România postsocialistă”, în cadrul Seminarului de cercetare al Școlii doctorale de sociologie. Pentru linkul de întâlnire în platforma Google Meet scrieți pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.
 
Rezumat: Trecutul este, prin definiție, acea dimensiune a temporalității care se situează sub linia prezentului. Prezentarea este întemeiată în premisa că trecutul, chiar dacă este o realitate consumată, este resuscitat și instrumentalizat pentru a modela politicile identității și ale apartenenței. În cadrul prezentării, vor fi detaliate politicile denumirii și redenumirii stradale în România postsocialistă, alături de alte practici topo-memoriale prin care geografia simbolică a spațiului public a fost reconfigurată (înlăturarea statuilor, busturilor și plăcilor memoriale). O atenție specială va fi acordată dimensiunii de gen și a hegemoniei masculine înscrise în toponimia urbană. În concluzie, prezentarea constituie o pledoarie pentru o sociologie a sistemelor de denominație spațială (denumiri de locuri) și a artefactelor materiale încărcate cu semnificații simbolice (statui și busturi), adică pentru o sociologie a trecuturilor prezente.
InvitațieJoi, pe 17 martie, de la ora 18:00, prof. Dumitru Sandu va prezenta continuarea cercetării sale despre vaccinarea COVID-19, cu titlul: „Comportamente de vaccinare anti-COVID19: o abordare integrată,contextuală,comparativă”. Discuția este parte din seminarul de cercetare al Școlii doctorale de sociologie. Pentru linkul de întâlnire în platforma Microsoft Teams scrieți pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.
 
Un punct de pornire al discuțiilor va fi și studiul publicat de prof. Sandu pe Contributors.ro: https://www.contributors.ro/intre-pro-si-contra-in-vaccinarea-anticovid-19-persoane-tari-regiuni/

Invitație: Modele de cercetări/ 17.11, 18:00, Maternitatea în penitenciar – Mexic si Romania. Drd. Dana Obrinteschi va povesti despre experiența sa de cercetare într-un penitenciar din Mexic și despre teza sa de doctorat. Pentru linkul de întâlnire în platforma Microsoft Teams scrieți pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.

Despre: Studiul comparativ al maternității în Penitenciarul Târgșor (România) și Centrul de readaptare socială Sfânta Marta (Mexic) aduce în atenție un subiect sensibil și mai puțin abordat în România. Dacă autoritățile mexicane văd mamele care își cresc copiii după gratii ca fiind punctul nevralgic al sistemului și manifestă interes constant pentru situația lor, în România încă nu s-a studiat în profunzime experiența maternității în detenție. Întrebări precum: Cine sunt femeile care devin mame pe perioada detenției? Care sunt motivele pentru care au decis să aibă un copil în timp ce sunt private de libertate? Care sunt condițiile de locuit pentru mame și copii în penitenciar? Sunt femeile condamnate, mame bune?, nu și-au găsit încă răspuns în literatura de specialitate autohtonă și din acest motiv un studiu care să surprindă aspecte calitative ale posturii de femeie care aduce pe lume un copil în timpul unei pedepse privative de libertate, este necesar atât pentru umplerea unui gol în cunoașterea mediului carceral românesc, cât și pentru conștientizarea lipsei de beneficii și servicii adaptate nevoilor acestor femei și ale copiilor lor.

Discuțiile vor avea în vedere și studiul publicat de autoare: https://revistatransilvania.ro/experienta-maternitatii…/

Invitație: Modele de cercetări/ 10.11, 18:00. Dr. Anca Mihai, Drd. Rebeca Cojocaru, Dr. Bogdan Hrib vor discuta provocările scrisului științific, pornind de la cartea „Scurt manual pentru editarea lucrărilor științifice”. Pentru linkul de întâlnire în scrieți un email pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro. Vă așteptăm!

Cartea poate fi găsită la Editura Tritonic sau la alte librării: http://www.tritonic.ro/isbn-978-606-749-517-1.htm

Invitație: Modele de cercetări/ 3.11, 18:00, FEMININITY AND POPULAR TELEVISION – an intersectional analysis of gender, age, and tropes in Hallmark Channel movies. Drd. Raisa Zamfirescu va discuta despre provocările metodologice și teza sa doctorală, o analiză intersecțională cu accent pe instituția socială a genului, a vârstei și a trope-urilor ca și construct social, un demers științific care reușește să reunească într-un proces academic pasiunea personală pentru televiziune și filme, și sociologia.. Pentru linkul de întâlnire scrieți pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.

Descriere: Urmând modelul Marthei Lauzen, al lui Carolyn Cocca și al Rebeccăi Feasey, acestea la rândul lor fundamentându-și cercetările pe analize clasice în zona studiilor de gen și media, având ca punct de plecare interesul și cunoștințele deținute în zona televiziunii americane, am schițat planul unei cercetări care să îmbine plăcutul cu utilul, vizionarea și scrisul academic, alegând ca mediu comunicațional Hallmark Channel. În ultimii ani Hallmark a reușit să reinventeze filmele pentru televiziune și să creeze un adevărat brand și lifestyle, cu un model de business axat pe buget redus și încasări înzecite, un model preluat recent și de alte posturi de televiziune, dar și de Netflix și alți giganți din zona de streaming. Filmele Hallmark sunt produse în care se îmbină valorile conservatoare cu predictibilitatea clișeelor și o serie de actori pe modelul Old Hollywood Studio, aceste filme fiind incluse la rândul lor în colecții de sezon care sărbătoresc alături de public momente importante de pe parcursul anului – de exemplu Crăciunul, Ziua Îndrăgostiților, primăvara, toamna ș.a.m.d.. Cercetarea întreprinsă combină analiza calitativă și cantitativă, designul metodologic fiind construit pe mai multe seturi de date și instrumente create tocmai pentru a putea surprinde o imagine completă. Astfel, și secțiunea de rezultate este structurată la rândul său pe cinci dimensiuni – analiză în fața și în spatele camerelor de vedere; analiză a clișeelor și corelarea acestora cu ratingurile înregistrate; analiză ilustrativă prin lentilă socio-goffmaniană; analiză a principalelor perspective narative identificate în articolele de presă; și o analiză a audienței prin atitudinea și comportamentul exprimat în spațiul online.
Aspectele pe care le voi aborda în prezentare vizează validarea surselor, crearea unor instrumente de cercetare tip, stabilirea mai multor criterii de selecție pentru fiecare set de unități analizate și schițarea unui program de practică studențească, dar și provocările întâlnite în zona de literature review și analiză propriu-zisă a datelor.

Invitație: Modele de cercetări/ 27.10, 18:00. Drd. Cris Panțu va discuta cercetarea sa doctorală pe tema „Plăcere și societate – O cercetare etnografică care urmărește rolul și modurile în care plăcerea funcționează la nivelul societății”. Pentru linkul de întâlnire scrieți pe adresa SDS: scoala.doctorala@sas.unibuc.ro.

Despre: Studiul pe care aș dori să vi-l prezint – aflat încă în derulare și evoluție – urmărește înțelegerea mai bună a modului în care binomul afectiv plăcere/neplăcere este folosit în context social pentru a motiva comportamente individuale și de grup. Ideea din spate este că societatea caută și reușește să controleze înțelegerea, producerea, distribuția și consumul plăcerii – pentru a motiva adoptarea unor comportamente și idei dezirabile social la un moment dat. Această acțiune este moderată de agentitatea indivizilor care selectează uneori fie comportamente conforme cu tipare/norme culturale mai vechi, fie alternative acceptabile social, fie comportamente care oferă în mod limpede o cantitate mai mare de plăcere – mai facil.Concret, cercetarea urmărește descrierea și analiza unor moduri cât mai reprezentative, ideal tipuri, de obținere a experiențelor plăcute – cum ar fi clubbing-ul, vacanțele la malul mării etc. – pentru a înțelege care sunt tipurile de plăcere căutate, care sunt comportamentele comune de accesare, norme și valori asociate precum și care este legătura între segmentarea culturală sau economică a populației și aceste plăceri/comportamente/idei.În urma cercetării sper să pot produce o conceptualizare parțială a plăcerii în context socio-cultural alături de propunerea ei ca variabilă/dimensiune în analiza unor situații concrete. Punctele despre care voi discuta sunt:

  • Interesul și importanța temei, abordări curente în sociologie și alte științe umaniste.
  • Abordare metodologică – grounded theory. Metode centrale – observație participativă și interviu calitativ.
  • Terenul – Dificultăți practice apărute în cercetare, momente delicate, refuz etnografic și alte momente în care te întrebi ”ce caut eu în viața mea?”

Lansare online de carte/ 14 septembrie – “Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century” (vol. I)

Luni, 14 septembrie, ora 17:00, are loc lansarea internațională online a volumului Challenges of Modernity. Cadrul online este o adaptare la contextul pandemic, însă poate reprezenta și o soluție pentru a atinge audiențe mai largi decât la lansările clasice.