Abilitare

Metodologia privind organizarea și desfășurarea procesului de obținere a atestatului de abilitare la Universitatea din București

  1. Art. 1Metodologia privind organizarea și desfășurarea procesului de obținere a atestatului de abilitare la Universitatea din București (în continuare Metodologia) este adoptată în temeiul Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, al Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, aprobat prin O.M.E. nr. 3020/2024 cu modificările și completările ulterioare şi al O.M.E. nr. 3998/2024 pentru aprobarea Metodologiei de acordare a atestatului de abilitare.Art.2 (1) Abilitarea reprezintă certificarea calităţii unei persoane de a putea coordona studenţi-doctoranzi în cadrul programelor de studii universitare de doctorat, dobândită în urma procesului de obţinere a atestatului de abilitare. Atestatul de abilitare este acordat prin ordin al ministrului Educației, la propunerea Instituției organizatoare de studii de doctorat din Universitatea din București (în continuare I.O.S.U.D.-U.B.), cu avizul Comisiei Naţionale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (C.N.A.T.D.C.U.).(2) Conducătorii de doctorat sunt persoanele care au obținut dreptul de a conduce lucrări de doctorat potrivit legislației anterioare, precum și persoanele care dobândesc atestatul de abilitare şi se afiliază unei şcoli doctorale din cadrul I.O.S.U.D.-U.B., în baza reglementărilor în vigoare.

    Art.3

    Se pot înscrie în vederea obținerii atestatului de abilitare numai persoanele care au diplomă de doctor și care îndeplinesc standardele stabilite de I.O.S.U.D.-U.B. și aprobate de către senatul universitar. Standardele I.O.S.U.D.-U.B. nu pot deroga de la standardele minimale naționale definite la art. 156 alin. (1) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și aprobate prin ordin al ministrului Educației. Standardele I.O.S.U.D.-U.B. sunt egale sau superioare standardelor minimale naționale.

    Art.4

    (1) Procesul de abilitare se derulează în două etape succesive: prima are loc în cadrul I.O.S.U.D.-U.B., iar cea de a doua se desfăşoară la nivelul Ministerului Educaţiei.

    (2) Pentru etapa a doua, procesul de obținere a atestatului de abilitare este susținut de un sistem informatic, denumit în continuare platforma, asigurat de Ministerul Educației (M.E.).

    Art.5

    (1) Examenul de abilitare constă în susținerea publică a tezei de abilitare în fața unei comisii de specialitate, denumită în continuare comisia de abilitare, numită de Consiliul pentru Studiile Universitare Doctorale (C.S.U.D.), din cadrul I.O.S.U.D.-U.B., la propunerea Şcolii Doctorale.

    (2) Teza de abilitare relevă capacitățile și performanțele didactice și de cercetare ale candidatului prin expunerea în mod documentat  a  realizărilor profesionale obținute ulterior conferirii titlului de doctor în știință, care probează originalitatea și relevanța contribuțiilor academice, științifice și profesionale și care anticipează o dezvoltare independentă a viitoarei cariere de cercetare și/ sau universitare, precum şi capacitatea de a îndruma tinerii cercetători în domeniu.

    (3) Susținerea publică a tezei de abilitare în vederea obținerii atestatului de abilitare se realizează numai în cadrul  I.O.S.U.D.-U.B., în domeniul solicitat de candidat.

    (4) I.O.S.U.D.-U.B. organizează susținerea în sesiune publică a tezei de abilitare pentu următoarele 21 de domenii: Ştiinţe administrative, Biologie, Ştiinţa mediului, Chimie, Drept, Filosofie, Fizică, Geografie, Geologie, Istorie, Ştiinţe ale comunicării, Filologie, Studii culturale, Matematică, Informatică, Psihologie, Ştiinţe ale educaţiei, Sociologie, Asistenţă socială, Ştiinţe politice și Teologie.

    Capitolul II – Etapa de abilitare la nivelul I.O.S.U.D.-U.B.

    Art.6

    (1) Dosarul candidatului, în format tipărit și electronic, se depune la Serviciul Doctorat, Abilitare şi Integritate al U.B. (în continuare S.D.A.I.) care verifică conţinutul dosarului (Anexa nr.1 și Anexa nr.2) din punct de vedere administrativ, înainte de înregistrarea acestuia. Verificarea va viza existența la dosar a înscrisurilor prevăzute în anexa nr.1. În caz de neclarități asupra înscrisurilor depuse, secretariatul S.D.A.I. poate solicita candidatului lămuriri și documente suplimentare.

    (2) Dosarul candidatului este înaintat, pe cale electronică, școlii doctorale din domeniul pentru care este solicitată abilitarea, pentru verificarea îndeplinirii standardelor minimale la nivel naţional.

    (3) Consiliul școlii doctorale verifică îndeplinirea standardelor minimale la nivel naţional şi realizează un raport scris de verificare, în care se precizează dacă domeniul solicitat este compatibil cu domeniul diplomei de doctor şi cu activitatea ştiinţifică anterioară.

    (4) Dacă standardele minimale nu sunt îndeplinite, consiliul școlii doctorale ia act de această constatare şi restituie dosarul la S.D.A.I., împreună cu o informare scrisă cu privire la standardul sau criteriul neîndeplinit. S.D.A.I. returnează dosarul candidatului, însoţit de o copie a informării referitoare la neîndeplinirea standardelor.

    (5) Dacă dosarul candidatului este validat de consiliul școlii doctorale prin semnarea cererii de depunere a dosarului (anexa nr.2) și a avizării favorabile a fișei de îndeplinire a standardelor minimale, acesta propune componența comisiei de specialitate. Consiliul școlii doctorale informează pe cale electronică S.D.A.I. asupra validării și a componenței comisiei (inclusiv celelalte elemente detaliate în art. (7).

    Art.7

    (1) Pentru componenţa comisiei de abilitare, propunerile trebuie să cuprindă 3 (trei) nominalizări pentru calitatea de membru titlular al comisiei şi 2 (două) nominalizări pentru calitatea de membru supleant, cu luarea în considerare a situațiilor de incompatibilitate sau, respectiv, de conflict de interese, conform legislaţiei în vigoare. Cel puțin doi dintre membrii comisiei trebuie să își desfășoare, la data desemnării, activitatea în afara I.O.S.U.D.-U.B. care organizează procesul de obținere a atestatului de abilitare.

    (2) Persoanele propuse pentru calitatea de membri ai comisiei (titulari și supleanți) trebuie să fie conducători de doctorat în activitate, specialişti reputați, cu preocupări şi contribuţii relevante pentru problematica tezei de abilitare şi să îndeplinească standardele interne ale Universităţii din Bucureşti şi ale şcolii doctorale. Dintre cei propuşi, doar unul poate să fie, prin excepţie şi în cazuri bine justificate, afiliat la o altă instituţie decât universităţile de cercetare avansată din străinătate sau din ţară şi institutele Academiei Române[1].

    (3) Consiliul școlii doctorale înaintează propunerea referitoare la componența comisiei pe adresa de e-mail birou@doctorat.unibuc.ro, însoțită de C.V.-urile (actualizate, datate și semnate) membrilor propuși, care trebuie să conțină, pe lângă nume și prenume, cel puțin adresa de e-mail și instituția unde aceștia își desfășoară activitatea, precum și declarația fiecărui membru propus cu privire la lipsa unor situații de incompatibilitate/ conflict de interese (conform modelului cuprins la Anexa nr.3).

    (4) Pe baza acestor nominalizări, C.S.U.D. numeşte comisia de abilitare cuprinzând 3 membri titulari şi 2 membri supleanți.

    Art.8

    (1) După numirea comisiei de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare, S.D.A.I. înştiinţează școala doctorală în vederea planificării şi organizării , în termen de maximum 90 de zile de la data acestei comunicări, a susţinerii publice. După consultarea candidatului şi a membrilor comisiei, directorul şcolii doctorale fixează data şi locul susţinerii și notifică S.D.A.I. pe e-mail data, ora și locul susținerii.

    (2) S.D.A.I. postează pe site-ul doctorat.unibuc.ro informaţiile prevăzute de O.M.E. nr. 3998/2024, art. 13, inclusiv data, ora și locul susținerii. Documentele care se vor posta pe site-ul Universităţii sunt: curriculum vitae, lista de lucrări, fişa de verificare privind îndeplinirea standardelor minimale, rezumatul tezei de abilitare şi componenţa comisiei de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare.

    (3) La momentul stabilirii datei de susținere publică a tezei de abilitare, candidatul trebuie să depună dovada plăţii taxei de abilitare fixată de Universitate sau aprobarea scutirii de taxă de către Rector.

    (4) În cazul în care membrii comisiei nu își dau acordul cu privire la organizarea susținerii, ei întocmesc și semnează un raport comun, prin care recomandă argumentat neorganizarea susținerii tezei de abilitare în forma depusă. Directorul școlii doctorale transmite acest raport negativ S.D.A.I.  și îl va înștiința pe candidat asupra deciziei luate.

    (5) Cu cel puţin 15 zile înainte de susţinerea publică, teza de abilitare va fi depusă la biblioteca facultăţii din care face parte școala doctorală, iar S.D.A.I. va publica pe site informaţiile privind data, ora şi locul susţinerii publice. Sesizările primite în scris, prin registratură sau prin poştă electronică pe adresa secretariatului școlii doctorale, sunt comunicate membrilor comisiei de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare înainte de desfăşurarea susţinerii.

     

    Art.9

    (1) Susţinerea are loc în cadrul unei sesiuni cu caracter public. În cadrul susţinerii, membrul care este afiliat instituţional la Universitatea din Bucureşti îndeplineşte şi atribuţiile de preşedinte de şedinţă şi asigură buna desfăşurare a susţinerii publice. Dacă nici unul dintre membrii comisiei de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare nu este afiliat instituţional la U.B., membrii prezenţi ai comisiei desemnează dintre ei un preşedinte de şedinţă.

    (2) În cazul în care, din motive întemeiate, un singur membru al comisiei îşi anunţă indisponibilitatea de a fi prezent la susţinere, susţinerea tezei poate avea loc şi cu participarea sa prin videoconferinţă, cu acordul candidatului şi al celorlalţi membri ai comisiei. În acest caz, înregistrarea audio/ video a susţinerii este obligatorie şi se ataşează dosarului de abilitare.

    (3) Comisia de specialitate pentru evaluarea tezei de abilitare întocmeşte raportul de evaluare (Anexa nr. 4), care cuprinde propunerea de acceptare sau de respingere a tezei de abilitare, precum și motivarea argumentată a deciziei luate, conform modelului ataşat. Raportul comisiei de abilitare este semnat de toți membrii comisiei de abilitare, inclusiv prin mijloace electronice (dacă este cazul).

    (4) După susţinerea publică a tezei de abilitare, secretariatul școlii doctorale va trimite S.D.A.I./ C.S.U.D. raportul completat şi semnat de către comisia de abilitare. Membrul care a participat prin videoconferinţă va transmite un e-mail de confirmare a votului lor, iar înregistrarea electronică a întregii susţineri se va ataşa raportului scris.

    (5) Rezoluția de admitere sau de respingere a tezei de abilitare pronunțată de comisia de abilitare în raportul acesteia, împreună cu dosarul depus de către candidat, se transmite de C.S.U.D., în format electronic, senatului universitar, în vederea validării.

    (6) În cazul în care rezoluția motivată a comisiei de abilitare este de respingere a tezei de abilitare, în termen de 5 zile de la validarea rezoluției de către senatul universitar, I.O.S.U.D.-U.B., prin C.S.U.D. comunică candidatului raportul comisiei de abilitare.

    Capitolul III – Etapa de abilitare la nivelul Ministerului Educaţiei

    Art.10

    (1) În situația în care rezoluția comisiei de abilitare este de admitere a tezei de abilitare și aceasta este validată de către Senatul U.B., S.D.A.I. transmite C.N.A.T.D.C.U. dosarul tezei de abilitare, în vederea derulării procesului de abilitare de la nivelul Ministerului Educației.

    (2) S.D.A.I. verifică dosarul de abilitare al candidatului (Anexa nr.5) şi îl încarcă în platforma dedicată procesului de abilitare, în vederea derulării procedurilor interne stabilite la nivelul Ministerului Educaţiei şi al C.N.A.T.D.C.U.

    (3) Toate documentele care alcătuiesc dosarul de abilitare al candidatului poartă semnătura/ avizul persoanelor desemnate de I.O.S.U.D.-U.B.

    (4) După comunicarea de către Ministerul Educației a ordinului de ministru de acordare a atestatului de abilitare, I.O.S.U.D.-U.B. îl transmite candidatului în maximum 15 zile.

    (5) În cazul în care propunerea C.N.A.T.D.C.U. este de neacordare a atestatului de abilitare, în termen de maximum 15 zile, platforma notifică decizia către I.O.S.U.D.-U.B., împreună cu referatul sintetic de evaluare, iar S.D.A.I. va comunica candidatului decizia C.N.A.T.D.C.U. în termen de 5 zile de la înregistrare.

    (6) Candidatul are la dispoziție 30 de zile de la data comunicării privind neacordarea atestatului de abilitare pentru formularea şi înregistrarea contestației cu privire la decizia C.N.A.T.D.C.U.

    (7) Contestația candidatului, depusă la S.D.A.I., se încarcă în platformă de către I.O.S.U.D.-U.B. în termen de maximum 5 zile de la înregistrare.

    (8) Dacă decizia C.N.A.T.D.C.U. cu privire la soluţionarea contestaţiei este de acordare a atestatului de abilitare, această decizie reprezintă avizul în vederea emiterii ordinului ministrului.

    (9) Dacă decizia C.N.A.T.D.C.U. rămâne de neacordare a atestatului de abilitare, platforma notifică I.O.S.U.D.-U.B. şi referatul sintetic de analiză a contestaţiei. I.O.S.U.D.-U.B. comunică candidatului decizia C.N.A.T.D.C.U. şi referatul sintetic de analiză a contestaţiei în termen de 5 zile.

    Capitolul IV – Dispoziţii de finale

    Art.11

    (1) După emiterea ordinului, dosarul de abilitare în format tipărit se arhivează de către I.O.S.U.D.-U.B., cu regim permanent.

    (2) I.O.S.U.D.-U.B. actualizeză lunar, pe pagina proprie de web, două documente:

    (a) un document care cuprinde persoanele abilitate prin demersul instituţional al I.O.S.U.D.-U.B.;

    (b) un document care cuprinde persoanele cu drept de a conduce doctorate în cadrul I.O.S.U.D.-U.B., cu menţionarea legislaţiei în baza căreia acest drept a fost dobândit[1] În sensul prezentei metodologii, prin „afiliat” se înțelege personalul titular sau asociat, precum și acela care are raporturi contractuale pe durată determinată cu o instituție de învățământ superior sau de cercetare.

Componența dosarului de abilitare
  • Cerere-tip pentru susţinerea abilitării – completată cu numele complet din cartea de identitate;
  • Fişa de îndeplinire a standardelor minimale, semnată de către candidat ;
  • Portofoliu de lucrări ştiinţifice considerate relevante de către candidat, elaborate în domeniul de doctorat vizat; lucrările științifice relevante, minimum 5 și maximum 10 (în format electronic) și Lista acestora, semnată de către candidat;
  • Curriculum vitae, semnat de către candidat ;
  • Lista de lucrări ştiinţifice, semnată de către candidat ;
  • Diploma de doctor sau atestatul de recunoaştere sau echivalare a diplomei de doctor obținută în străinătate – copie conformă cu originalul (certificarea conformității cu originalul se face de către Biroul Doctorat și Abilitare);
  • Documente personale de identificare, în copie simplă: actul de identitate, dovada schimbării numelui, în cazul în care numele înscris pe diplomă nu mai coincide cu cel din actul de identitate;
  • Teza de abilitare, în format tipărit FAȚĂ-VERSO (2 exemplare) şi electronic ;
  • Rezumatul tezei de abilitare (În cazul în care teza de abilitare este redactată în limba română, rezumatul va fi redactat în limba engleză. În cazul în care teza de abilitare este redactată într-o limbă de largă circulație internațională, rezumatul va fi redactat în limba română);
  • Declaraţie pe proprie răspundere privind îndeplinirea standardelor minimale stabilite de C.N.A.T.D.C.U. şi aprobate prin ordin al ministru educaţiei şi originalitatea lucrărilor ştiinţifice din lista de lucrări;
  • CD – 1. fişa de îndeplinire a standardelor minimale, portofoliu de lucrări ştiinţifice considerate relevante de către candidat, elaborate în domeniul de doctorat, 3. curriculum vitae, 4. lista de lucrări, 5. diploma de doctor, 6. documente personale de identificare, 7. teza de abilitare și 8. rezumatul tezei de abilitare;
  • Dovada plăţii taxei de abilitare fixată de universitate sau aprobarea scutirii de taxă de către rector în conformitate cu Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea procesului de obţinere a atestatului de abilitare la Universitatea din Bucureşti, în momentul aprobării comisiei de abilitare de către C.S.U.D.

 

*Notă: În cazul în care documentele nu sunt redactate în limba română sau engleză, ele vor fi însoţite de traducerea autorizată în limba română.

Noutăți