Studii universitare de doctorat
Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate
Programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate se desfășoară de regulă în anul I al studiilor doctorale, conform planurilor de învățământ stabilite de fiecare școală doctorală. Suplimentar față de oferta școlilor doctorale unde sunt înmatriculați, oferta cuprinde cursuri, seminare, laboratoare și alte activități axate pe consolidarea competențelor profesionale specifice fiecărui domeniu de doctorat. Studenții-doctoranzi ai Universității din București pot frecventa – cu acordul conducătorilor de doctorat și recunoașterea creditelor transferabile – și discipline oferite de alte școli doctorale din cadrul Universității din București, discipline care le oferă competențe complementare sau suplimentare. Începând din anul universitar 2013-2014, CSUD a inițiat și un set de discipline axate pe dezvoltarea competențelor transversale ale studenților-doctoranzi și care au fost deschise doctoranzilor tuturor școlilor doctorale. Pe lângă acestea, doctoranzii Universității din București pot să-și realizeze integral sau parțial programul de pregătire bazat pe studii universitare avansate urmând cursurile organizate de Școala Doctorală Francofonă de Științe Sociale (EDSS), cu participarea unor profesori invitați proveniți din universitățile partenere (École des hautes études en sciences sociales, Paris, Université Libre de Bruxelles, Université de Bordeaux, Université Laval, Université de Neuchâtel etc.). S-a adăugat, în cazul doctoranzilor în drept, posibilitatea de a urma cursurile organizate în cadrul Colegiului Juridic Franco-Român organizat în cooperare cu Université de Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Totodată, doctoranzii internaționali având teme de doctorat axate pe diplomația culturală pot beneficia de o ofertă extinsă a programului de pregătire bazat pe studii universitare avansate, realizată în cadrul unui acord de cooperare cu Institute for Cultural Diplomacy, Berlin.
Programul individual de cercetare științifică
Programul individual de cercetare al fiecărui student-doctorand este stabilit de către conducătorul de doctorat, în conformitate cu regulile stabilite de consiliul școlii doctorale. De regulă, acesta cuprinde mai multe proiecte științifice distincte, finalizate prin 2-4 rapoarte de cercetare, precum și prezentări ale stadiului cercetării în cadrul unor rapoarte de progres supuse analizei conducătorului de doctorat și comisiei de îndrumare. Documentarea este o componentă importantă a activității de cercetare din cadrul studiilor doctorale. Din acest punct de vedere doctoranzii Universității din București sunt privilegiați în raport cu doctoranzii altor centre universitare. Ei beneficiază nu numai de fondurile bogate de carte și publicații periodice ale Bibliotecii Centrale Universitare și ale filialelor acesteia din diversele facultăți, ci și de posibilitatea de a folosi resursele altor instituții din capitală, cum ar fi Biblioteca Academiei Române, Biblioteca Națională a României, Arhivele Naționale sau Institutul Național de Statistică. Dezvoltarea Internetului oferă un acces mai rapid şi mai amplu la resurse. Universitatea din București s-a racordat la aceste resurse prin participarea la proiectul Anelis Plus, prin intermediul căruia profesorii, cercetătorii și studenții Universității au acces la mari baze de date, precum Science Direct, Springerlink Journals, PROQUEST Central, IEEE All-Society, American Physical Society Journals, OXFORD Journals, Sage Journals HSS Collection, American Institute of Physics Journals, Thomson Web of Knowledge REUTERS, SCOPUS, Wiley Journals, Emerald Journals, MathSciNet, Taylor & Francis Journals, Cambridge Journals, American Chemical Society Journals, Institute of Physics Journals, REAXYS, JSTOR, EBRARY, EBSCO Host – Academic Search Complete, EBSCO Host – ART full-text, EBSCO Host – Business Source Complete, EBSCO Host – Humanities International Complete, EBSCO Host – Political Science Complete. Școlile doctorale ale Universității din București pun la dispoziția studenților-doctoranzi și o serie de facilități de cercetare specifice diverselor domenii de doctorat. Se remarcă în acest sens moderna Platformă de cercetare în biologie şi ecologie sistemică, inaugurată în 2015, dar și oportunitățile oferite de institutele naționale de cercetare-dezvoltare de pe platforma Măgurele, cu care de mai mult timp Şcoala doctorală de fizică a dezvoltat forme de cooperare în cercetare deosebit de fertile pentru doctoranzii Universității din București. Laboratoare bine utilate sunt puse la dispoziția doctoranzilor din domeniile științelor exacte și ale naturii, după cum studenții din domeniile științelor sociale beneficiază și de faptul că Universitatea din București gestionează (prin Facultatea de Sociologie și Asistență Socială) Arhiva Română de Date Sociale. Se adaugă facilitățile oferite de stațiunile didactice și de cercetare ale Universității, de șantierele arheologice, arhivele, muzeele și instituțiile culturale și religioase cu care școlile doctorale ale Universității din București au dezvoltat de-a lungul timpului relații de cooperare.. Participarea cu comunicări la conferințele științifice este o formă esențială de pregătire a doctoranzilor și de validare a realizărilor obținute în planul cercetării științifice. Pe lângă organizarea deja tradițională a unor conferințe anuale de către cele mai multe școli doctorale ale Universității din București, ca și participarea la manifestările științifice organizate în facultăți și diverse institute de cercetare, începând cu anul 2014 CSUD a operaționalizat, cu aprobarea conducerii Universității din București, un program de susținere financiară a participării studenților-doctoranzi cu lucrări proprii la manifestări științifice internaționale, prin procedura de accesare a fondurilor de cercetare din granturi doctorale. Procedura pentru aprobarea utilizării fondurilor pentru cercetare prevăzute în fundamentarea granturilor doctorale stipulează că studenții-doctoranzi finanțați de la bugetul de stat pot solicita susținerea financiară a costurilor pentru participarea la manifestări ştiinţifice internaţionale, desfășurate în țară sau în străinătate, pe baza unei cereri avizate de conducătorul de doctorat, de directorul școlii doctorale și de directorul CSUD, iar decizia de aprobare a acestor cereri are în vedere pe de o parte relevanţa manifestării pentru programul de cercetare al studentului doctorand și pe de altă parte rezultatul anticipat în planul producţiei ştiinţifice a şcolii doctorale. Încheierea unor acorduri de co-tutelă internațională a fost o formă suplimentară de sprijin pentru unii dintre doctoranzii Universității din București, care pot beneficia nu doar de îndrumarea suplimentară din partea celui de-al doilea conducător științific, ci și de facilitățile de cercetare oferite de instituția de învățământ superior sau de cercetare din străinătate.
PROCEDURA PRIVIND FINALIZAREA STUDIILOR UNIVERSITARE DE DOCTORAT LA NIVELUL UNIVERSITĂȚII DIN BUCUREȘTI
Capitolul I – Dispoziții generale
Art.1
Prezenta procedură stabilește regulile aplicabile în vederea finalizării studiilor universitare de doctorat în cadrul Universității din București și este adoptată în baza Legii nr. 199/2023 a învățământului superior, cu modificările și completările ulterioare („Legea nr. 199/2023”), al Ordinului Ministerului Educației nr. 3020/2024 din 8 ianuarie 2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, cu modificările și completările ulterioare („Regulament – cadru”) și ale Regulamentului de organizare și desfășurare a programelor de studii universitare de doctorat în Universitatea din București aprobat de Senat în data de 17.07.2024, cu modificările și completările ulterioare („Regulament UB”).
Art.2
(1) Etapele ce trebuie parcurse în vederea finalizării studiilor universitare de doctorat sunt următoarele:
a)Obținerea de către studentul-doctorand a acordului din partea conducătorului de doctorat în vederea depunerii tezei de doctorat la secretariatul școlii doctorale;
b)Predarea de către studentul-doctorand a tezei de doctorat în format electronic la secretariatul școlii doctorale, împreună cu rezumatul tezei de doctorat, declarația pe proprie răspundere privind originalitatea tezei de doctorat și nota privind îndeplinirea standardelor minimale necesare pentru acordarea diplomei de doctor în domeniul în care este elaborată teza de doctorat;
c)Realizarea analizei de similitudini utilizând unul din programele recunoscute de Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare („CNATDCU”);
d)Interpretarea rezultatului analizei de similitudini;
e)Prezentarea tezei de doctorat în comisia de îndrumare și integritate academică, stabilită la nivelul școlii doctorale, potrivit regulamentului propriu al instituției organizatoare de studii universitare de doctorat -Universitatea din București („IOSUD – UB”);
f)Postarea tezei de doctorat pe platforma naţională gestionată de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), în conformitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor;
g)Derularea susținerii publice a tezei de doctorat.
(2) Teza de doctorat, împreună cu nota privind îndeplinirea standardelor minimale necesare pentru acordarea diplomei de doctor, trebuie depuse la secretariatul școlii doctorale, în vederea susținerii publice, în termen de maximum 4 ani de la data începerii studiilor universitare de doctorat sau, după caz, la finalul perioadelor de întrerupere/prelungire/reducere sau amânare a susţinerii publice prevăzută de art. 15 alin. (12) din Regulament UB .
(3) Susţinerea publică a tezei de doctorat are loc în termen de maximum un an de la momentul depunerii oficiale a acesteia.
Art.3
Procedura de susţinere publică a tezei de doctorat se iniţiază prin aprobarea de către Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat („CSUD”), a comisiei de doctorat, a cărei componenţă este propusă de conducătorul de doctorat şi avizată de consiliul şcolii doctorale.
Capitolul II – Etapa de verificare în vederea emiterii raportului de similitudini
Art.4
(1)Susţinerea publică poate avea loc numai după parcurgerea următoarelor etape:
a)Secretariatul şcolii doctorale îl informează pe studentul-doctorand cu cel puţin 60 de zile înainte de termenul final asupra termenelor de verificare şi predare în vederea depunerii şi susţinerii tezei de doctorat. Secretariatul îndeplinește procedura de comunicare prin e-mail, la adrese instituționale ale studentului-doctorand şi respectiv ale conducătorului de doctorat. Studentul-doctorand are obligația de a confirma electronic secretariatului şi conducătorului de doctorat faptul că a luat cunoștință de informarea respective;
b)Directorul școlii doctorale poate decide și asupra folosirii unor mijloace suplimentare de informare.
(2)Studentul-doctorand predă, pe bază de cerere (Anexa 1), în principiu cu 30 de zile înainte de termenul final de depunere, teza de doctorat în format electronic pe CD/cloud la secretariatul şcolii doctorale, împreună cu rezumatul tezei de doctorat şi cu declarația pe propria răspundere cu privire la originalitatea tezei de doctorat (Anexa 2). Secretariatul școlii doctorale încărcă în drive-ul indicat de către Serviciul Doctorat, Abilitare și Integritate (denumit SDAI) teza de doctorat, depusă în format electronic.
(3)Şcoala doctorală transmite pe adresa de email birou@doctorat.unibuc.ro, către SDAI, prin adresă (Anexa 3), teza de doctorat, în format electronic (word sau pdf, într-un singur document ce va conține: pagina de gardă, cuprins, bibliografie), care urmează a fi supusă analizei de similitudini, utilizându-se un program recunoscut de CNATDCU. În mesajul electronic, în CC sunt incluse adresele de e-mail instituționale ale directorului școlii doctorale, conducătorului de doctorat și studentului-doctorand.
(4)SDAI generează raportul de similitudini a tezei de doctorat, prin utilizarea unui program recunoscut de CNATDCU.
(5)De asemenea, scoala doctorală are opțiunea de a aplica partea B alin. (9) din Procedura privind controlul electronic preventiv al tezelor de doctorat, potrivit căruia: „în cazul în care un cadru didactic introduce în programul Turnitin teza de doctorat pentru o verificare preliminară, trebuie să emită și raportul final dinaintea presusținerii tezei de doctorat în fața comisiei de îndrumare și integritate academică. În acest caz, teza de doctorat în format electronic nu va mai fi verificată centralizat la nivelul UB. Raportul final de similitudini generat de programul Turnitin va fi transmis pe e-mail de către conducătorul de doctorat sau persoana abilitată care a verificat teza de doctorat, însoțit de o declarație (Anexa l din Procedura privind controlul electronic preventiv al tezelor de doctorat), directorului școlii doctorale/decanului facultății, SDAI și secretariatului școlii doctorale. În ambele cazuri, raportul de similitudini, care face parte din dosarul de doctorat, se va încărca integral în drive-ul indicat de SDAI.
(6)Raportul de similitudini este transmis pe adresele de e-mail instituționale, de către SDAI, în termen de o zi lucrătoare, directorului şcolii doctorale, conducătorului de doctorat, studentului-doctorand şi secretarului şcolii doctorale. În cazul în care directorul şcolii doctorale este şi conducătorul de doctorat, mesajul va fi trimis în CC şi decanului facultăţii. Analiza şi interpretarea rezultatului raportului de similitudini sunt realizate de către conducătorul de doctorat, comisia de îndrumare și integritate academică, precum și de către directorul şcolii doctorale înaintea presusţinerii şi de către persoana/persoanele desemnată/desemnate de școala doctorală înaintea depunerii oficiale. Conducătorul de doctorat completează rezoluția asupra raportului de similitudini (Anexa 4).
(7)În cazul în care analiza raportului de similitudini confirmă existenţa elementelor constitutive ale unui plagiat, definit potrivit prevederilor legale, în consultare cu conducătorul de doctorat, directorul şcolii doctorale sau, după caz, decanul organizează analiza în proxima şedinţă a consiliului şcolii doctorale. Directorul şcolii doctorale sau, după caz, decanul facultăţii informează secretariatul şcolii doctorale şi SDAI cu privire la rezultatul analizei consiliului şcolii doctorale (inclusiv termenul de refacere a tezei de doctorat, dacă este cazul). În situația în care raportul de similitudini impune modificarea tezei de doctorat, studentul-doctorand și conducătorul de doctorat sunt înștiințați oficial de către școala doctorală. După remedierea elementelor sesizate, sunt reluate etapele anterioare care conduc la un nou raport de similitudini; sau, pentru corecturi limitate, la completarea listei de modificări (Anexa 5).
(8)În cazul în care analiza raportului de similitudini nu confirmă existenţa elementelor constitutive ale unui plagiat, definit potrivit prevederilor legale, sau nu sunt necesare modificări la nivelul tezei, directorul şcolii doctorale sau, după caz, decanul facultăţii notifică studentul-doctorand, conducătorul de doctorat şi secretariatul şcolii doctorale cu privire la îndeplinirea cerințelor pentru organizarea presusţinerii, care este publică.
Capitolul III – Etapa de presusținere în fața comisiei de îndrumare și integritate academică
Art.5
(1)Teza de doctorat se prezintă în sesiunea de presusţinere în fața conducătorului de doctorat și a comisiei de îndrumare și integritate academică. Presusţinerea poate avea loc în format hibrid. Data presusținerii este precizată în cererea de presusţinere (Anexa 6), completată de studentul-doctorand, avizată de conducătorul de doctorat şi înregistrată la şcoala doctorală.
(2)Procesul de verificare şi de evaluare a tezei de doctorat de la data predării până la presusținere nu poate depăşi 30 de zile și se poate prelungi cu maximum 30 de zile, în situații temeinic justificate.
(3)După finalizarea presusținerii, comisia de îndrumare și integritate academică completează avizul (Anexa 7).
(4)În cazul în care observaţiile şi recomandările comisiei de îndrumare și integritate academică presupun modificări substanțiale ale tezei, atunci rezoluția este în mod obligatoriu de NEAVIZARE, iar conducătorul de doctorat, împreună cu comisia de îndrumare și integritate academică fixează un termen de maximum 6 (șase) luni pentru refacerea tezei.
(5)În situația prevăzută la alin. (4), procedura se reia de la faza predării tezei de doctorat pe bază de cerere (Anexa 1).
(6)În cazul în care există iniţial voturi în favoarea neavizării, din partea unuia sau a mai multor membri din comisia de îndrumare și integritate academică, acestea trebuie argumentate în scris şi însoţite de posibile soluţii de remediere. Dacă recomandarea comisiei de îndrumare și integritate academică şi rezultatele analizei raportului de similitudini conduc la rezoluţia AVIZARE, se decide asupra depunerii oficiale a tezei şi organizării susţinerii publice.
(7)În cazul în care la a doua presusținere în fața comisiei de îndrumare și integritate academică rezoluția motivată temeinic este de NEAVIZARE, conducătorul de doctorat și comisia de îndrumare și integritate academică propun exmatricularea studentului-doctorand. Propunerea de exmatriculare se va trimite către CSUD în vederea aprobării și emiterii dispoziției de exmatriculare.
(8)În vederea organizării susţinerii publice, studentul-doctorand depune la secretariatul şcolii doctorale, următoarele documente:
a)cererea de depunere oficială (Anexa 8);
b)teza de doctorat, în forma finală, în format tipărit (2 exemplare);
c)referatul de acceptare al conducătorului de doctorat,(referatele conducătorilor de doctorat în caz de cotutelă/co- direcţie);
d)rezoluţia (Anexa 3) asupra raportului de similitudini și aviz din partea comisiei de îndrumare și integritate academică (cu rezoluția AVIZARE),
e)declarația de non-plagiat (Anexa 2),
f)declarație de luare la cunoștință că teza de doctorat şi anexele sale vor fi publicate în previzualizare în platforma națională de consultare publică, pentru 90 de zile, conform prevederilor legale în vigoare, înainte de susținerea publică (Anexa 9).
(9)Odată cu depunerea tezei de doctorat, studentul-doctorand, cu sprijinul secretariatul școlii doctorale, alcătuiește și depune un dosar care cuprinde documentele cuprinse în Anexa 23.
(10)Secretariatul şcolii doctorale completează dosarul studentului-doctorand cu referatul preliminar (Anexa 10) privind parcursul studiilor universitare de doctorat.
(11)Studenții doctoranzi care dețin acte de studii eliberate de instituții din străinătate prezintă traducerea în limba română a actelor respective, împreună cu echivalarea acestora de către direcţiile de specialitate din cadrul ministerului de resort. Certificarea conformității cu originalul se face de către secretariatul școlii doctorale.
Art.6
(1)Teza de doctorat, anexele sale și declarația (Anexa 9) studentului-doctorand că a luat cunoștință de faptul că teza de doctorat va fi publicată în previzualizare în platforma națională de consultare publică, pentru 90 de zile, înainte de susținerea publică, vor fi trimise către SDAI în vederea încărcării pe plaforma naţională. Acestea vor fi disponibile pentru consultare publică timp de 90 de zile calendaristice pe platforma naţională gestionată de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), în confomitate cu prevederile legale în vigoare în domeniul drepturilor de autor.
(2)În perioada celor 90 de zile, orice persoană fizică sau juridică autentificată poate formula observaţii cu privire la existenţa unor abateri de la standardele de etică şi deontologie, inclusiv din perspectiva existenţei elementelor de plagiat. Observaţiile vor fi transmise on-line la o adresă de e-mail pusă la dispoziţie de CSUD, respectiv director@csud.unibuc.ro, sau în format fizic/printat la registratura IOSUD-UB. Sesizările se transmit către şcoala doctorală aparținătoare care va întocmi un raport ce va face parte din dosarul de doctorat şi va fi înaintat pentru analiză şi decizie către CSUD, în vederea validării iniţierii procedurii de susţinere publică a tezei de doctorat.
(3)În cazul în care CSUD invalidează iniţierea procedurii de susţinere publică a tezei de doctorat, şcoala doctorală va primi recomandări privind refacerea tezei de doctorat şi eliminarea situaţiilor neconforme cu standardele de etică şi deontologie,iar studentul-doctorand are obligaţia remedierii conţinutului tezei în termen de 3 (trei) luni de la comunicarea deciziei de invalidare a susţinerii, cu reluarea procedurii de punere în transparenţă a tezei de doctorat.
Capitolul IV – Etapa de susținere publică a tezei de doctorat
Art.7
(1)În cazul în care decizia CSUD este de validare a tezei de doctorat, se iniţiază procedura de susţinere publică prin stabilirea comisiei de doctorat. Aceasta este propusă de către conducătorul de doctorat, este avizată de către consiliul școlii doctorale şi aprobată de către CSUD.
(2)Comisia de doctorat este alcătuită din preşedinte, ca reprezentant al IOSUD-UB, conducătorul de doctorat şi cel puţin 3 (trei) referenţi oficiali, din care cel puţin doi specialişti îşi desfăşoară activitatea în afara IOSUD-UB. Persoanele propuse pentru a fi membri în comisie trebuie să fie specialişti cu renume, cu preocupări şi contribuţii relevante pentru problematica tezei de doctorat şi să îndeplinească standardele interne ale Universităţii din Bucureşti şi ale şcolilor doctorale. Dintre cei propuşi ca referenți, în afara celor care fac parte din consorţiul „Universitaria”, doar unul poate să fie, prin excepţie şi în cazuri bine justificate, afiliat la o altă instituţie decât universităţile de cercetare avansată din străinătate sau din ţară, institutele Academiei Române, Institutele Naţionale de Cercetare-Dezvoltare și alte instituții de cercetare de prestigiu din străinătate.
(3)Preşedintele comisiei de doctorat este directorul școlii doctorale, decanul facultăţii în care funcţionează şcoala doctorală, dacă are calitatea de conducător de doctorat, sau delegatul acestora, care trebuie să fie conducător de doctorat titular sau profesor emerit conducător de doctorat.
(4)Referenţii sunt specialişti în domeniul în care a fost elaborată teza de doctorat, au titlul de doctor şi au funcţia didactică de cel puţin conferenţiar universitar sau de cercetător ştiinţific gradul II sau au obţinut abilitarea şi au calitatea de conducător de doctorat, în ţară sau în străinătate.
(5)În cazul doctoratului în cotutelă/co-direcție şi în funcţie de clauzele acordului respectiv, comisia de doctorat este formată din specialişti din ambele instituţii și este prezidată de un reprezentant al instituției care găzduiește susținerea publică a tezei de doctorat. Comisia de doctorat poate fi completată cu 1-2 specialişti dintr-o terţă instituţie de învăţământ superior.
(6)În cazul în care preşedintele sau unul dintre membrii comisiei de doctorat devine indisponibil, acesta poate fi înlocuit la propunerea conducătorului de doctorat, cu avizul consiliului școlii doctorale şi cu aprobarea CSUD.
(7)Şcoala doctorală transmite SDAI propunerea de comisie (Anexa 11 cu 6 formate), pentru a fi aprobată de către CSUD.
(8)SDAI întocmeşte dispoziţia CSUD pentru numirea comisiei şi o trimite electronic (Anexa 12 cu 2 formate), scanată în format pdf, secretariatului școlii doctorale și Direcției Resurse Umane.
(9)Secretariatul şcolii doctorale redactează adresele pentru membrii comisiei (Anexa 13 cu 2 formate) şi se asigură de transmiterea acestora împreună cu teza de doctorat. Acestea vor fi însoţite de formularele documentelor pentru plată.
(10)Referenţii au obligaţia să depună/transmită referatele de analiză la secretariatul şcolii doctorale, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii tezei de doctorat, însoţite de CV-urile (cu minimum de date personale: nume, prenume, adresa de e-mail instituțională, actualizat, datat și semnat) şi documentele de plată, printre care și declarația contribuabilului (Anexa 14).
(11)În cazul în care cel puţin un referent oficial apreciază că teza nu îndeplineşte standardele de calitate, aceasta va trebui refăcută.
(12)Conducătorul de doctorat comunică studentului-doctorand că teza trebuie refăcută şi fixează termenul pentru refacere, care nu trebuie să fie mai mare de 6 (șase) luni. Teza de doctorat refăcută va fi supusă unei noi verificări în vederea emiterii raportului de similitudini actualizat. Teza de doctorat refăcută se depune de către studentul-doctorand la secretariatul școlii doctorale cu acordul scris al conducătorului de doctorat. Referenții oficiali primesc electronic teza refăcută cu indicarea modificărilor efectuate și transmit școlii doctorale fie confirmarea referatelor de acceptare inițiale, fie forma actualizată acestora.
(13)Susţinerea publică a tezei de doctorat poate fi organizată numai dacă toate referatele elaborate de referenți sunt depuse la secretariatul școlii doctorale cu cel puţin 15 zile înainte de susţinerea publică, iar din conținutul acestora rezultă propunerea de acordare a diplomei de doctor.
(14)Cererea pentru fixarea datei de susţinere publică a tezei de doctorat este formulată de către studentul-doctorand, avizată de către conducătorul de doctorat şi de către preşedintele comisiei de susţinere. Secretariatul Şcolii Doctorale înmânează studentului-doctorand cererea-tip pentru fixarea datei de susţinere publică (Anexa 15), după îndeplinirea tuturor cerinţelor prevăzute de reglementările în vigoare.
(15)Cererea se înregistrează la secretariatul şcolii doctorale cu minimum 25 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinerea publică.
(16)Şcoala doctorală asigură accesul la conţinutul tezei de doctorat la biblioteca de profil: un exemplar al tezei de doctorat se predă pe bază de proces-verbal la biblioteca facultăţii (Anexa 17), cu cel puţin 20 de zile înainte de data stabilită.
(17)La dosarul fizic al studentului-doctorand, secretariatul va mai ataşa următoarele documente, într-un exemplar:
a) copia planului de învăţământ al studiilor universitare de doctorat;
b) eventuale modificări intervenite în situaţia studentului-doctorand;
c) raportul de similitudini ( extras, din care să rezulte titlul și autorul tezei, precum și procentul de similitudini);
d) procesul-verbal de predare a unui exemplar al tezei la biblioteca facultăţii (Anexa 17).
(18)Data, ora şi locul susţinerii tezei de doctorat se afişează la sediul școlii doctorale cu cel puţin 20 de zile calendaristic înainte de data propusă în cererea de susţinere; tot atunci, anunţul susţinerii publice în format word (Anexa 16), rezumatul tezei de doctorat, în format pdf, CV-ul studentului-doctorand (studentul-doctorand decide dacă CV-ul va conține și date personale confidențiale în afară de nume, prenume și o adresă de e-mail) și CV-urile tuturor membrilor comisiei de doctorat (cu minimum de date personale: nume, prenume, adresa de e-mail instituțională datate), se vor trimite electronic SDAI în vederea postării pe pagina IOSUD-UB. În cazul în care teza de doctorat este redactată într-o limbă de circulaţie internaţională, rezumatul tezei de doctorat se elaborează şi se difuzează în mod obligatoriu și în limba română.
Art.8
(1)Susţinerea publică a tezei de doctorat poate avea loc în prezenţa a cel puţin 4 dintre cei 5 membri ai comisiei de doctorat, cu participarea fizică obligatorie a preşedintelui comisiei de doctorat şi a conducătorului/conducătorilor de doctorat (în cazul cotutelei/co-direcție). Ceilalţi membri ai comisiei pot participa şi on-line, caz în care va completa votul de participare (Anexa 20), cu obligativitatea înregistrării susținerii publice de către școala doctorală. În cazul în care unul dintre cei trei referenţi nu poate participa la susţinere (fizic sau on-line), din motive bine întemeiate, trebuie să transmită preşedintelui comisiei votul scris înainte de desfășurarea susținerii publice (Anexa 19). În caz de forță majoră, pentru teza de doctorat elaborată în cotutelă/co-direcție, cu aprobarea CSUD, conducătorul de doctorat de la instituția parteneră poate participa on-line și va completa votul de participare (Anexa 21) .
(2)Susţinerea publică include obligatoriu o sesiune de întrebări din partea membrilor comisiei de doctorat şi a publicului care se vor consemna în procesul verbal.
(3)Dacă teza de doctorat este redactată într-o limbă de circulaţie internaţională, susţinerea publică se poate face în limba respectivă.
(4)Pe baza susţinerii publice a tezei de doctorat, a rapoartelor referenţilor, a declaraţiei privind originalitatea lucrării şi a analizei privind gradul de similitudini, comisia de doctorat evaluează şi deliberează asupra acordării diplomei de doctor, cu respectarea standardelor minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor. Comisia de doctorat deliberează și asupra calificativului pe care urmează să îl atribuie tezei de doctorat şi redactează procesul-vebal (Anexa 18) al şedinţei de susţinere, semnat de preşedintele comisiei şi de toţi membrii prezenţi ai comisiei de doctorat. Calificativele care pot fi atribuite sunt: „Excelent”, „Foarte bine”, „Bine”, „Satisfăcător” sau „Nesatisfăcător”, cu respectarea criteriilor de acordare a calificativelor atribuite tezelor de doctorat stabilite de consiliul școlii doctorale.
(5)În cazul în care comisia de doctorat a hotărât atribuirea calificativului „Excelent”, „Foarte bine”, „Bine” sau „Satisfăcător”, preşedintele comisiei comunică auditoriului hotărârea de a acorda studentului-doctorand diploma de doctor.
(6)La susţinerea publică, studentul-doctorand completează declaraţia privind opțiunile de publicare a tezei de doctorat (Anexa 22). Dacă studentul-doctorand nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei rămâne publică şi va putea fi accesată liber pe platforma naţională gestionată de UEFISCDI, inclusiv după emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor. Tezei i se va atribui o licenţă de protecţie de autor.
(7)Dacă studentul-doctorand optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, acesta beneficiază de un termen de graţie de maximum 24 de luni de la primirea diplomei de doctor, pentru realizarea acestei publicări, timp în care teza de doctorat, în format digital, devine inaccesibilă publicului. După expirarea termenului de graţie, în cazul în care în platforma gestionată de UEFISCDI nu a fost încărcată nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine automat accesibil, cu atribuirea unei licenţe de protecţie a dreptului de autor.
(8)După publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligaţia de a notifica IOSUD-UB asupra aceastui fapt şi de a transmite indicaţia bibliografică şi un link către publicaţie, care vor fi făcute apoi publice pe platforma naţională gestionată de UEFISCDI.
(9)În cazul neîndeplinirii standardelor minimale necesare acordării diplomei de doctor şi/sau obţinerea calificativului „Nesatisfăcător”, comisia de doctorat va preciza elementele care urmează să fie refăcute sau completate în teza de doctorat și perioada aferentă ce i se acordă studentului-doctorand, de maximum 6 (şase) luni, şi va solicita o nouă susţinere publică a tezei. A doua susţinere publică a tezei are loc în faţa aceleiaşi comisii de doctorat. În cazul în care nici la a doua susţinere publică nu sunt îndeplinite standardele minimale şi nu este obținut minim calificativul „Satisfăcător”, diploma de doctor nu va fi acordată, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat.
Capitolul V – Etapa transmiterii dosarului de doctorat către CNATDCU
Art.9
(1)În cazul în care comisia de doctorat propune acordarea diplomei de doctor, aceasta se înaintează împreună cu dosarul de doctorat, în maximum 30 de zile calendaristice, către CNATDCU. SDAI încarcă pe platforma electronică a Ministerului Educaţiei dosarul de doctorat în vederea emiterii de către CNATDCU a avizului conform cu privire la respectarea procedurii administrative desfaşurate la nivelul IOSUD-UB şi respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor.
(2)Dosarul de doctorat cuprinde cel puțin documentele precizate în Anexa 23. Hotărârea comisiei de doctorat de a acorda titlul de doctor, împreună cu documentele necesare conform opisului (Anexa 23), se încarcă electronic pe platforma creată de SDAI al UB în termen de cinci zile lucrătoare de la data susţinerii publice. Școala doctorală înaintează SDAI, prin curierul intern și cu adresă de înaintare, dosarul studentului-doctorand, împreună cu un exemplar al tezei (însoțite de CD-ul conține teza de doctorat, identică cu cea printată) şi cu declaraţia studentului-doctorand referitoare la opţiunile de publicarea a tezei.
(3)Secretariatul şcolii doctorale scanează şi încărcă pe platforma online (Drive) creată de SDAI toate documentele componente ale dosarului de doctorat, în format pdf (conform Anexei 23), într-un folder sub următoarea denumire: NUME NAȘTERE-Iniţiala-Prenume (NUME DOBÂNDIT) student-doctorand-anul susţinerii-luna susţinerii (Exemplu: POP-A-Ioana (ION) -2024-12).
(4)CNATDCU emite în termen de 90 de zile de la primirea dosarului de doctorat un aviz conform cu privire la respectarea procedurii administrative desfăşurate la nivelul IOSUD-UB şi la respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor. Procedura administrativă la nivel IOSUD-UB include ca paşi distincţi verificarea declaraţiei privind originalitatea tezei de doctorat şi analiza rapoartelor privind gradul de similitudini.
(5)În cazul în care CNATDCU decide că procedura administrativă desfășurată la nivelul IOSUD-UB nu a respectat prevederile Regulamentului-cadru pentru studiile universitare de doctorat, dosarul de doctorat se trimite înapoi către IOSUD-UB pentru a fi reanalizat și completat. SDAI transmite școlii doctorale, conducătorului de doctorat și studentului-doctorand informarea trimisă de CNATDCU. Consiliul școlii doctorale are obligația de a realiza, în proxima sa ședință, la care este invitat conducătorul de doctorat, dar nu mai târziu de 15 zile de la data comunicării CNATDCU, o analiză internă a situației, stabilește un plan de măsuri și transmite directorului CSUD un punct de vedere referitor la nerespectarea procedurii administrative. Completarea dosarului de doctorat se va realiza într-un termen de maximum 90 de zile calendaristice. Consiliul școlii doctorale poate decide, cu avizul conducătorului de doctorat, refacerea dosarului de doctorat și retransmiterea sa la CNATDCU.
(6)Dosarul de doctorat poate fi retransmis CNATDCU pentru o nouă analiză doar după reluarea procedurilor prevăzute la art. 4 – 6.
(7)În termen de 30 de zile calendaristice de la primirea avizului conform, IOSUD-UB emite decizia de acordare a diplomei de doctor semnată de rector, întocmeşte şi eliberează diploma de doctor.
(8)În termen de maximum 180 de zile de la emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor, IOSUD-UB transmite către Biblioteca Naţională a Romaniei un exemplar tipărit al tezei de doctorat şi al anexelor acesteia, conform Legii nr. 111/1995 privind Depozitul legal de documente, republicată. Exemplarul este destinat Fondului intangibil. IOSUD-UB transmite şi un exemplar digital al acesteia, pe suport electronic, destinat consultării la cerere, la sediul Bibliotecii Naţionale a României, de către orice persoană interesată, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.
Capitolul VI – Dispoziții tranzitorii
Art.10
În conformitate cu O.M.E. nr. 3020/8 ianuarie 2024, cu modificările și completările ulterioare, structura finală a dosarului de doctorat și accesul la acesta vor fi reglementate prin ordin al ministrului educației. Până la publicarea ordinului, structura dosarului va fi cea reglementată la Art. 9 (2).
NOTĂ: Anexele menționate în procedură se eliberează de către secretariatele școlilor doctorale.
HOTĂRÂRE PENTRU IMPLEMENTAREA RUTEI DOCTOR EUROPAEUS/EUROPAEA LA UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI
Cotutela - informații generale
Doctoratul se poate organiza în cotutelă națională cat și în cotutelă internațonală. Studentul-doctorand în cotutelă internațională își desfășoară activitatea sub îndrumarea concomitentă a unui conducător de doctorat din România și a unui conducător de doctorat dintr-o altă țară, pe baza unui acord scris între instituțiile organizatoare implicate (IOD).
Acordul stipulează cerințele organizării și desfășurării doctoratului în fiecare dintre cele doua IOD, în concordanță cu rolul pe care îl are în cotutelă și cu legislația specifică din fiecare țară.
În domenii științifice interdisciplinare, doctoratul în cotutelă se poate desfășura și sub îndrumarea a doi conducători de doctorat din țară. În acest caz, prevederile de mai sus se adaptează în mod corespunzător.
IOD care înmatriculează inițial doctorandul și conducătorul de doctorat aparținând acestei IOD vor avea rolul principal în organizarea și desfășurarea doctoratului, iar IOD care participă în cotutelă are rol secundar.
Din comisiile de examinare pot face parte și reprezentanți ai IOD secundare sau coparticipante la doctorat.
Teza de doctorat se va depune la IOD la care urmează să se susțină public, în concordanță cu decizia celor doi conducători de doctorat.
Comisia pentru susținerea publică a tezei de doctorat va cuprinde reprezentanți ai ambelor IOD. Președintele comisiei este un reprezentant al conducerii IOD care organizează susținerea publică a tezei de doctorat.
Doctoratul în cotutelă internațională
- Solicitarea (cererea tip), completată de studentul-doctorand, avizată de conducătorul de doctorat, având anexate referatul secretariatului școlii doctorale și acceptul de principiu al conducătorului de doctorat din instituția parteneră (acordul se poate trimite și pe e-mail), se înregistrează la Registratura Generală a Universităţii din Bucureşti şi se înaintează Direcției Relații Internaționale și Biroului Doctorat. În cazul în care există un acord cadru între Universitatea din București și instituția parteneră, prevederile acestuia vor fi respectate de acordul de cotutelă referitor la studentul-doctorand.
- Direcția Relații Internaționale va verifica dacă solicitarea îndeplineşte condiţiile legale privind acordurile internaționale.
- Biroul Doctorat va verifica dacă solicitarea îndeplineşte condiţiile legale din punct de vedere academic.
- Direcția Relații Internaționale în colaborare cu instituția parteneră va întocmi acordul de cotutelă.
- Direcția Relații Internaționale în colaborare cu instituția parteneră asigură semnarea acordului de către toate părțile implicate.
- În momentul în care acordul de cotutelă internațională conține toate semnăturile, Direcția Relații Internaționale trimite în cel mai scurt timp un exemplar al acordului la secretariatul școlii doctorale și o formă scanată a acestuia către Biroul Doctorat.
- Școala doctorală va consemna în registrul matricol că studentul-doctorand urmează studiile universitare de doctorat în cotutelă internațională cu precizarea instituției și a conducătorului de doctorat.
- Orice modificare în desfășurarea studiilor universitare de doctorat în cotutelă internațională a studentului-doctorand va duce la întocmirea de acte adiționale. Aceste acte adiționale vor fi trimise în cel mai scurt timp un exemplar la secretariatul școlii doctorale și o formă scanată a acestuia către Biroul Doctorat.
Situațiile de extindere a duratei activității studentului doctorand
Strategia Universității din București de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat
Procedură privind "controlul electronic anti-plagiat preventiv al tezelor de doctorat"
Controlul electronic preventiv al tezelor de doctorat la propunerea conducătorului de doctorat
- În cazul în care conducătorul de doctorat dorește, oricând pe parcursul studiilor universitare de doctorat, o verificare preliminară la nivelul Universității din București a tezei de doctorat sau a unor părți ale acesteia (capitole, rapoarte de cercetare, etc.), poate solicita acest lucru pe adresa de e-mail a Biroului Doctorat birou@doctorat.unibuc.ro.
- După generarea raportului de similitudini acesta se transmite pe e-mail conducătorului de doctorat și directorului școlii doctorale. Dacă directorul şcolii doctorale este totodată şi conducătorul de doctorat al tezei, mesajul va fi transmis în CC şi decanului facultăţii. Directorul școlii doctorale notifică C.S.U.D. rezultatul analizei, precum și eventualele măsuri disciplinare propuse de consiliul școlii doctorale.
Controlul electronic preventiv al tezelor de doctorat privind etapa de presustinere si depunere a tezei de doctorat
- Înainte de presusținerea tezei de doctorat, în fața comisiei de îndrumare, studentul – doctorand va depune la secretariatul școlii doctorale de care aparține teza de doctorat în format electronic pe CD sau DVD, însoțită de cererea privind demararea procedurilor de analiză a similitudinilor.
- CD/DVD-ul ce conține teza de doctorat se predă la secretariatul școlii doctorale cu cel puțin 30 de zile înainte de termenul final de depunere al tezei.
- Pe CD/DVD, teza de doctorat trebuie să fie atât în format Word / LaTeX cât și în format PDF.
- Secretariatul școlii doctorale verifică dacă CD/DVD-ul depus de studentul-doctorand conţine teza de doctorat în formatele solicitate.
- Şcoala doctorală înaintează cu adresă Biroului Doctorat în format electronic teza de doctorat ce urmează a fi supusă analizei similitudinilor, care o transmite persoanelor desemnate la nivelul Universității din București.
- Persoanele desemnate la nivelul Universității din București realizează analiza de similitudine utilizând un program recunoscut de CNATDCU.
- Pentru analiza de similitudine cu programul Turnitin, teza de doctorat în format electronic trebuie să respecte următoarele cerințe:
- dimensiunea maximă a fișierului – 40 MB
- numărul maxim de pagini – 400
Pentru tezele de doctorat care depășesc aceste limite, analiza de similitudine se va realiza cu programul Sistemantiplagiat.ro
- Raportul de similitudine va fi transmis de către Biroul Doctorat, în termen de 1(o) zi lucrătoare de la generarea raportului, directorului şcolii doctorale, conducătorului de doctorat și secretarului școlii doctorale. Dacă directorul şcolii doctorale este totodată şi conducătorul de doctorat al tezei, mesajul va fi transmis în CC şi decanului facultăţii.
- În cazul în care conducătorul de doctorat introduce pe Platforma Turnitin teza de doctorat pentru o verificare preliminară, trebuie să emită și raportul final dinaintea presusținerii tezei de doctorat în fața comisiei de îndrumare. În acest caz teza de doctorat în format electronic nu va mai fi verificată centralizat la nivelul UB. Raportul final de similitudini generat de programul Turnitin va fi transmis pe e-mail de către conducătorul de doctorat sau persoana care a verificat teza de doctorat, însoțit de o declarație (Anexa 1), Directorului Școlii Doctorale/Decanului Facultății, Biroului Doctorat și secretariatului Școlii Doctorale.
- Conducătorul de doctorat completează rezoluţia asupra raportului de similitudine și o comunică directorului școlii doctorale sau, după caz, decanului facultății. Directorul şcolii doctorale sau, după caz, decanul facultății, în consultare cu conducătorul de doctorat, stabilește dacă similitudinile identificate constituie sau nu elemente constitutive ale plagiatului.
- În cazul în care analiza raportului de similitudine nu confirmă existenţa elementelor constitutive ale unui plagiat, directorul școlii doctorale sau, după caz, decanul facultăţii notifică studentul-doctorand, conducătorul de doctorat şi secretariatul școlii doctorale că se poate organiza pre-susţinerea. În cazul în care conducătorul de doctorat și comisia de îndrumare recomandă după pre-susținere ca teza să fie refăcută, varianta revizuită a tezei va fi din nou supusă procedurii de verificare electronică, refăcându-se parcursul anterior (fie realizarea verificării la nivelul Universității din București, fie realizarea verificării de către conducătorul de doctorat sau altă persoană desemnată la nivelul școlii doctorale).
- În cazul în care analiza raportului de similitudine confirmă existența unor elemente de plagiat, cazul este notificat directorului CSUD de către directorul şcolii doctorale/decanul facultăţii în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea raportului de similitudine. Cazul va fi analizat în proxima şedinţa a consiliului şcolii doctorale care va propune sancționarea studentului-doctorand, mergând până la exmatriculare pentru fraudă, precum și alte măsuri pentru evitarea unor situații similare în viitor. Școala doctorală va notifica CSUD-ului rezultatul analizei și măsurile decise.
- Pe toată durata desfășurării procedurii de mai sus, toate persoanele implicate au obligația de a păstra în raport cu terții confidențialitatea asupra procedurii și vor veghea să nu se aducă atingere dreptului la imagine al doctoranzilor ale căror teze sunt supuse procesului de verificare.
Procedură privind utilizarea sistemului electronic de verificare a gradului de similitudine de către studenții-doctoranzi, în cadrul Universității din București
Art. 1. Prin prezenta procedură se reglementează modul în care se realizează accesul studenților-doctoranzi din Universitatea din București (denumită în continuare „Universitatea”) la un sistem electronic de verificare a gradului de similitudine .
Art. 2. Orice student-doctorand din cadrul Universității, indiferent de școala doctorală în care este înscris, anul de studiu sau orice alt criteriu, are acces la sistemul electronic de verificare a gradului de similitudine fie ca urmare a unei solicitări individuale, fie în cadrul unui demers colectiv, în anumite condiții.
Art. 3. Solicitarea individuală pentru a beneficia de acces la utilizarea sistemului electronic de verificare a gradului de similitudine trebuie motivată temeinic, având ca scop prevenirea și/sau depistarea post-factum a unor situații de încălcare a eticii academice.
Art. 4. Motivația este analizată de conducătorul de doctorat, iar dacă acesta își dă acordul pentru utilizarea sistemului electronic, solicitarea este supusă aprobării directorului școlii doctorale de care aparține doctorandul.
Art. 5. În cazul în care studentul-doctorand obține avizele menționate în conformitate cu art. 4, directorul școlii doctorale transmite electronic documentul persoanei desemnate la nivelul școlii doctorale ca responsabilă cu gestionarea sistemului electronic de verificare a gradului de similitudine, care va efectua demersurile tehnice necesare în vederea verificării documentului propus de studentul-doctorand. .
Art. 6. Avizele menționate la art. 4 se probează prin completarea Anexei nr. 1 din prezenta procedură. De asemenea, acestea pot fi probate și prin intermediul corespondenței electronice dintre studentul-doctorand și/sau conducătorul de doctorat, respectiv directorul școlii doctorale. Și corespondența cu persoana care acordă accesul studentului doctorand la platformă se poate purta electronic.
Art. 7. Studentul-doctorand va primi în termen de 7 zile, raportul de similitudine generat de programul utilizat. Acesta va fi trimis și pe adresa de email instituțională a conducătorului de doctorat.
Art. 8. Studentul-doctorand se poate adresa Consiliului Studiilor Universitare de Doctorat din Universitate, în cazul în care nu beneficiază de avizele prevăzute la art. 5. Acesta poate decide ca studentul-doctorand să beneficieze de prevederile art. 2, în absența avizelor mai sus menționate.
Art. 9. Solicitarea cu avizele aferente, textul verificat și raportul de similitudine vor fi încărcate electronic de responsabilul la nivelul școlii doctorale într-un spațiu gestionat de Biroul Doctorat.
Art. 10. În cazul unui demers colectiv, acesta are drept finalitate familiarizarea studenților-doctoranzi cu modul de funcționare a sistemelor electronice de verificare a gradului de similitudine. Un asemenea demers colectiv este inițiat de un grup de cel puțin 5 studenți-doctoranzi, care transmit la secretariatul CSUD o solicitare însoțită de datele de contact ale inițiatorilor.
Art. 11. În termen de cel mult 2 săptămâni de la înregistrarea solicitării prevăzute de art.10, secretariatul CSUD notifică inițiatorilor două propuneri de dată și loc de desfășurare a demonstrației cu privire la funcționarea sistemelor electronice de verificare a gradului de similitudine. Nici una dintre date nu poate fi mai îndepărtată de 45 de zile față de data înregistrării demersului colectiv.
Art.12. În cazul în care conducătorul de doctorat/responsabilul la nivelul școlii doctorale introduce pe Platforma Turnitin teza de doctorat sau părți ale tezei pentru o verificare preliminară, se va aplica la nivelul școlii doctorale, Procedura privind controlul electronic preventiv al tezelor de doctorat.
METODOLOGIE PRIVIND ÎNCURAJAREA PERFORMANȚEI ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE A STUDENȚILOR DOCTORANZI
Metodologie privind încurajarea performanței în activitatea de cercetare a studenților doctoranzi
Formulare
Notă de fundamentare – participare la manifestare științifică 1
Notă de fundamentare – participare la manifestare științifică 2
Notă de fundamentare – participare la manifestare științifică 3
Notă de fundamentare – participare la manifestare științifică 4
Notă de fundamentare – participare la manifestare științifică 5
Notă de fundamentare – participare la stagiu de pregătire doctorală
Notă de fundamentare – participare la stagiu de cercetare
Notă de fundamentare stagii de mobilitate ERASMUS DAAD FULBRIGHT
Notă de fundamentare – stagiu cotutelă
Notă de fundamentare – participare DRD comisie îndrumare doctorat
Notă de fundamentare – publicare teză într-o limbă internațională
Notă de fundamentare – stagiu Doctor Europaeus
Notă de fundamentare – susținerea conferințelor studenților doctoranzi organizate la nivelul UB
Notă fundamentare – susținere conferințe școli doctorale
Notă de fundamentare – susținere financiară pentru publicarea articolelor științifice
METODOLOGIE PRIVIND ACORDAREA BURSELOR ȘI A ALTOR FORME DE SPRIJIN PENTRU STUDENȚII-DOCTORANZI DIN UNIVERSITATEA DIN BUCUREȘTI
Metodologie privind acordarea burselor și altor forme de sprijin pentru studenții-doctoranzi din Universitatea din București – In curs de actualizare
METODOLOGIE PRIVIND MONITORIZAREA, EVALUAREA ȘI ASIGURAREA CALITĂȚII STUDIILOR UNIVERSITARE DE DOCTORAT
Metodologie privind monitorizarea, evaluarea și asigurarea calității studiilor universitare de doctorat
I. Terminologie
Art.1 Termenii și expresiile utilizate au următoarele semnificații:
a) studii universitare de doctorat – ciclul superior de studii universitare a cărui finalitate constă în dezvoltarea resursei umane competente în realizarea cercetării științifice, capabile de inserție pe piața muncii înalt calificate. Acestea constau în formarea prin cercetare pentru cercetare-dezvoltare și inovare și constituie o experiență profesională de cercetare, finalizată, după susținerea tezei de doctorat, prin acordarea titlului de doctor;
b) student-doctorand – studentul înmatriculat în programul de studii universitare de doctorat;
c) conducător de doctorat – cadrul didactic sau cercetătorul, cu experiență în domeniul cercetării științifice, care coordonează activitatea studentului-doctorand în urma dobândirii acestui drept în conformitate cu prevederile art. 166 din Legea educației naționale nr. 1/2011;
d) program de studii universitare de doctorat, denumit în continuare programul de doctorat – totalitatea activităților în care este implicat studentul-doctorand, relevante din punctul de vedere al studiilor universitare de doctorat;
e) teză de doctorat – lucrarea științifică originală elaborată de către un student-doctorand în cadrul studiilor universitare de doctorat, condiție legală pentru obținerea titlului de doctor;
f) instituție organizatoare de studii universitare de doctorat, denumită în continuare IOSUD – instituția care are dreptul de a organiza programe universitare de doctorat;
g) școală doctorală – o structură organizatorică și administrativă constituită în cadrul IOSUD și care oferă sprijinul necesar pentru desfășurarea studiilor de doctorat într-o anumită disciplină sau tematică disciplinară ori interdisciplinară.
II. Domeniu de aplicare
Art.2. Regulamentul se aplică în cadrul Universității din București („Universitatea”), în calitate de instituție organizatoare de studii universitare de doctorat („IOSUD”), sub coordonarea consiliului pentru studiile universitare de doctorat („CSUD”), pentru școlile doctorale acreditate sau autorizate provizoriu din cadrul IOSUD și domeniile de studii universitare de doctorat din structura acestora.
Art.3. Școlile doctorale funcționează în cadrul facultăților Universității. Prin excepție, o școală doctorală poate funcționa în structura a două sau mai multe facultăți sau in subordinea directă a CSUD.
Art.4. Universitatea organizează, prin școlile doctorale, studii universitare de doctorat științific. Programul de studii universitare de doctorat este organizat de școala doctorală, sub coordonarea CSUD.
III. Activități și responsabilități
Art. 5. Coordonarea activității de monitorizare, evaluare și asigurare a calității în cadrul școlilor doctorale este responsabilitatea CSUD care adoptă măsurile necesare pentru asigurarea calității studiilor universitare de doctorat, pentru buna desfășurare a evaluărilor periodice ale școlilor doctorale și conducătorilor de doctorat și pentru respectarea normelor de etică și deontologie de conducătorii de doctorat și studenții doctoranzi
Art.6. Asigurarea calității proceselor de predare, învățare, cercetare desfășurate în cadrul unei școli doctorale reprezintă responsabilitatea tuturor membrilor școlii doctorale.
Art.7. Activitatea desfășurată în cadrul școlilor doctorale este monitorizată permanent de consiliul școlii doctorale, de conducerea facultății căreia aceasta îi aparține sau a CSUD în cazul școlilor doctorale care funcționează în subordinea directă a acestuia.
Art.8. Raportul anual al Comisiei de Evaluare și Asigurare a Calității din cadrul Universității din București oferă date, informații și analize despre organizarea și desfășurarea studiilor universitare de doctorat.
Art.9. Periodic, dar nu mai târziu de 5 ani, CSUD realizează o evaluare internă la nivelul tuturor școlilor doctorale care se finalizează printr-un raport privind Activitatea Universității din București ca IOSUD.
Art.10. Fiecare școală doctorală elaborează un raport de autoevaluare care este prezentat CSUD în vederea avizării și integrării în raportul de autoevaluare al IOSUD.
Art.11. Evaluarea internă va urmări, la nivelul fiecărei școli doctorale, cel puțin următoarele aspecte:
a. Activitatea proprie a consiliului școlii doctorale;
b. Resursa umană a școlii doctorale și acoperirea subdomeniilor;
c. Analiza capacității școlii doctorale de a atrage candidați la studii de doctorat, a numărului de candidați la admitere și de doctoranzi înmatriculați;
d. Modul de organizare a studiilor doctorale;
e. Programul de pregătire bazat pe studii avansate;
f. Programul individual de cercetare (inclusiv facilitățile de cercetare);
g. Manifestări științifice & publicații;
h. Contribuția școlii doctorale la componenta de cercetare a Universității din București;
i. Cooperări instituționale și co-tutele (naţionale, internaţionale, interdisciplinare);
j. Internaționalizarea;
k. Proiecte de cercetare și de sprijinire a formării doctorale;
l. Dimensiunea etică și integritatea academică;
m. Durata studiilor doctorale;
n. Analiza ponderii și cauzelor eșecurilor (exmatriculări, teze invalidate etc.) ;
o. Teze de doctorat susținute;
p. Realizări notabile ale doctoranzilor și ale alumnilor școlii doctorale (de ex. publicații, premii, contracte prestigioase de cercetare postdoctorală );
Art.12. Evaluarea internă va lua în considerare și sistemul de criterii, standarde și indicatori de calitate utilizați în evaluarea și acreditarea școlilor doctorale aprobați la nivel național, la momentul realizării procesului de evaluare.
Art.13. Evaluarea internă la nivelul IOSUD, al unei școli doctorale sau al unui domeniu de studii universitare de doctorat se va realiza, ori de câte ori va fi necesar, pentru demararea unor procese de evaluare externă, dacă legislația sau interesele Universității impun aceasta.
Art.14. În intervalul dintre două evalări interne, CSUD poate solicita și evaluarea unor componente specifice activității școlilor doctorale, în acord cu interesele instituționale ale Universității și cu principiile asigurării calității.
Art.15. Rapoartele școlilor doctorale și Raportul privind Activitatea Universității din București ca IOSUD se vor finaliza cu propuneri de îmbunătățire a activității la nivelul școlii doctorale, respectiv al IOSUD, însoțite fiecare de un plan de măsuri pentru perioada următoare.
Art.16. În cazul apariției unor disfuncții, care pun în pericol asigurarea calității studiilor universitare de doctorat și/sau menținerea acreditării școlii doctorale, consiliul școlii doctorale poate propune măsuri mergând până la retragerea calității de membru al școlii doctorale pentru un conducător de doctorat. Această propunere se comunică conducătorului de doctorat vizat, care are dreptul să transmită școlii doctorale un punct de vedere motivat într-un interval de o săptămână de la data comunicării; în cazul transmiterii unui asemenea punct de vedere, consiliul școlii doctorale invită pe conducătorul de doctorat la o analiză comună și decide dacă menține sau nu propunerea de retragere a calității de membru al școlii doctorale. Propunerea consiliului școlii doctorale este apoi supusă avizării de către conducerea facultății de care aparține școala doctorală și aprobării de către CSUD.
Art.17. Monitorizarea implementării planului de măsuri la nivelul IOSUD revine CSUD, iar la nivelul școlilor doctorale, consiliilor școlilor doctorale.
PROGRAMUL DE PREVENIRE A ABANDONULUI STUDIILOR UNIVERSITARE DE DOCTORAT
Preambul
Programul de prevenire a abandonului studiilor universitare de doctorat cuprinde un set de măsuri care decurg din Procedura privind monitorizarea parcursului academic al studenților și prevenirea abandonului universitar, adoptată de Consiliul de Administrație al Universității din București în 6 iunie 2018.
Considerații introductive – analiză şi motivaţie
Teza de doctorat este o concretizare a rezultatelor originale în urma activităţii de studiu şi de cercetare a studentului-doctorand în nemijlocită coordonare cu conducătorul de doctorat şi cu echipa de îndrumare ştiinţifică. Fiecare teză şi fiecare student-doctorand au particularităţi şi dificultăţi specifice chiar şi numai dacă avem în vedere că activitatea de cercetare este un drum sinuos uneori, al cărui final nu este întrezărit decât pe măsură ce diferite obstacole sunt depăşite.
Tensiunea iniţială care se naşte între aşteptările candidatului şi realităţile menţionate mai sus poate genera o energie pozitivă şi motivaţională care să determine finalizarea cu succes a tezei dar poate să conducă şi la o demotivare care sa genereze impasuri şi renunţarea la studiile universitare de doctorat. De aceea este foarte important, încă din faza procedurii de admitere, să se identifice factori de risc ştiinţific și eventual unele soluţii alternative, care să permită evitarea unui blocaj.
Menţinerea unei rate de retenţie mai ridicate la nivelul studiilor universitare de doctorat reprezintă una dintre preocupările strategice pentru managementul de la nivelul Şcolilor Doctorale, al Facultăţilor şi al Universităţilor, având în vedere consecinţele sociale şi chiar economice. În Statele Unite ale Americii unele studii recente concluzionează că 40% până la 60% din studenţii de doctorat nu ajung la finalizarea şi susţinerea tezei (a se vedea Cochran, Campbell, Baker, & Leeds, 2014, p. 29). Mai mult decât atât, dintre studenţii care susţin teza, 41% finalizează studiile până în 7 ani, în timp ce 51% au nevoie de până la 10 ani (a se vedea Brill, Balcanoff, Land, Gogarty & Turner, 2014).
Un studiu concretizat într-o teză de doctorat, publicat la University of North Texas, de către Eric D. Malberg, intitulat “Retention and attrition of doctoral candidates in higher education”, sintetizează factorii personali, financiari și ocupaţionali care pot afecta progresul în elaborarea tezei de doctorat după cum se poate vedea din reprezentările de mai jos.
Cu siguranţă, mulţi dintre aceşti factori rămân efectivi şi în România. De aceea este util să luăm în considerare dificultăţile reale pe care le întâmpină studenții-doctoranzi în faza de elaborare a tezei la nivel personal, la nivel social şi economic. Un set de măsuri care s-a cristalizat în numeroase studii dedicate acestei probleme include:
Măsuri concrete
I. Dezvoltarea unui sistem de mentorat eficient la nivelul studiilor universitare de doctorat
Mentorul şi conducătorul de doctorat pot juca roluri complementare în ghidarea studentului-doctorand spre finalizarea cu succes a tezei.
Se are în vedere un mentorat permanent, prin intermediul unor studenți şi a unor cadre didactice cu aptitudini şi dedicaţie spre acest rol. Astfel, în funcţie de mărimea grupului de studenţi, la fiecare an pot exista unul sau mai mulţi mentori care să organizeze întâlniri informale, de tipul unor ateliere interne sau chiar mese de prânz al căror obiectiv primar să fie dezvoltarea şi stimularea unei stări de încredere şi o anumită coeziune, sintetic, un spirit de ,,cohortă’’. Discuţiile pot fi orientate spre problemele specifice fiecărui an de doctorat şi spre cele conexe, de adaptare si de menţinere a motivării la un nivel adecvat. În situaţii speciale se poate activa şi un mentorat pentru situaţii de criză, când o acţiune mai amplă este necesară, şi care poate implica factori de decizie de la nivelul facultăţii sau/şi al Universităţii. Mentorul poate :
(1) să încurajeze discuţii între studenţi privind experienţele de cercetare şi aşteptările acestora, să disemineze informaţii despre cursuri de intership şi de pregatire, despre conferinţe,
(2) să motiveze, să sprijine, să redea încredere în luarea deciziilor, a unor inițiative precum şi asumarea responsabilităţii privind propria evoluţie a carierei de către studentul-doctorand,
(3) să monitorizeze progresul profesional al grupului de studenți şi parcurgerea cu succes a diverselor faze ale programului doctoral,
(4) să fie pregătit să acţioneze în diverse situaţii pentru a rezolva problemele ivite, menţinând legătura cu conducătorul de doctorat şi cu echipa de îndrumare.
(5) să identifice unele probleme prin considerarea răspunsurilor studenţilor la sondajele scrise.
II. Dezvoltarea unui sistem de monitorizare a evoluției programului doctoral și de intervenție eficientă pentru prevenirea abandonului
Studenții-doctoranzi care au depășit 12 luni pentru una dintre următoarele forme de extensie a duratei studiilor universitare de doctorat – prelungire, perioadă de grație sau amânare a susținerii publice a tezei de doctorat − sunt considerați din oficiu ca aflați în situație de risc de abandon al studiilor universitare de doctorat și înregistrați ca atare în evidențele școlii doctorale.
Acești studenți-doctoranzi vor trebui să prezinte la fiecare șase luni câte un raport de progres în fața conducătorului de doctorat și a comisiei de îndrumare, care vor analiza situația și vor propune măsuri concrete de sprijin pentru finalizarea și depunerea tezei de doctorat. Aceste propuneri de măsuri vor fi înaintate Consiliului Școlii Doctorale, care poate decide dacă le aprobă în temeiul atribuțiilor sale sau dacă le avizează și le transmite spre aprobare la nivelul conducerii Facultății sau Universității, după caz.
Orice cerere ulterioară de prelungire, perioadă de grație și amânare a susținerii publice va trebui însoțită de un referat al conducătorului de doctorat, cuprinzând rezultatele analizei și măsurile propuse, precum și de rapoartele de progres menționate în alineatul anterior.
III. Organizarea unor ateliere de bune practici doctorale
Scopul acestei inițiative este de a asigura transferul de bune practici către și între studenții-doctoranzi ai Universității din București.
(1) atelierele vor include prezentarea metodologiilor de elaborare și scriere a tezei/ a lucrărilor științifice sau de realizare a prezentărilor orale de către conducătorii de doctorat, pe de o parte, și discuții legate de gestionarea timpului dedicat studiului și cercetării, precum și realizarea unui schimb de experiență privind parcurgerea programului doctoral între studenții-doctoranzi, pe de altă parte;
(2) desfășurarea acestor ateliere într-o manieră informală și într-un cadru restrâns este dezirabilă și ar putea fi facilitată de următoarele aspecte: durată (o săptămână), locul desfășurării (spații UB din afara Bucureștiului), numărul participanților (fie la nivel de școală doctorală, cu o riguroasă programare a calendarului tuturor atelierelor de la nivelul UB pentru a evita suprapunerile între școli, dacă este vorba despre un singur spațiu disponibil, fie organizarea școlilor în grupe în funcție de domeniile de doctorat).
IV. Crearea unor legături mai directe între programele de doctorat și cele de masterat ale Universității prin evidențierea elementelor de continuitate.
Integrarea studenților-doctoranzi în laboratoarele de cercetare ale masteratelor din Universitate, pentru o mai bună ancorare în activitatea științifică în domeniu și o mai deplină responsabilizare a lor în cadrul comunității academice.
(1) demersul are ca scop realizarea unui program de mentorat studențesc între nivelul doctorat și nivelul masterat din cadrul Universității, pentru susținerea continuării studiilor și pentru familiarizarea studenților-doctoranzi cu responsabilitățile activității de îndrumare a cercetării;
(2) inițiativa deschiderii unui program de mentorat aparține coordonatorilor de program de masterat, Consiliilor Școlilor Doctorale, conducătorilor de doctorat, studenților-doctoranzi sau titularilor de discipline;
(3) în funcție de domeniul de doctorat și de domeniul/profilul programului de masterat și al grupei de studenți-masteranzi, studenții-doctoranzi solicitați propun teme și subiecte punctuale de intervenție în laboratoarele de cercetare masterală sau răspund propunerilor venite din partea programelor de masterat;
(4) în cadrul mentoratului, semestrial, anual sau multi-anual, studentul-doctorand coordonează activitatea de laborator a unui student-masterand sau a mai multora, cu supervizarea unui cadru didactic titular; echipa de studenți astfel constituită poate realiza studii, participă la manifestări științifice, propune prezentări sau proiecte spre finanțare;
(5) rezultatele activității de mentorat realizate în cadrul laboratoarelor de cercetare ale masteratului vor fi trecute în fișa de disciplină/evaluare a acestora, ca parte a realizărilor și a progresului înregistrat de studenții-masteranzi;
(6) activitatea de mentorat este monitorizată de către coordonatorii programelor de masterat sau de către titularii de discipline, este certificată prin documente și este echivalată de către Școlile Doctorale pentru studenții-doctoranzi cu un număr de credite suplimentare, cuprinse în planurile de pregătire individuală;
(7) activitatea de mentorat a studenților-doctoranzi desfășurată pentru studenți-masteranzi, recunoscută de Școala Doctorală, va fi menționată în referatele conducătorilor de doctorat la susținerea tezelor de doctorat, ca o recunoaștere a implicării în viața științifică a domeniului, în cadrul istituției respective.
V. Integrarea studenților-doctoranzi în activitatea de prezentare și promovare a programelor de masterat și de doctorat din domeniile lor, precum și în activitatea de tutorat pentru candidații interesați.
(1) demersul are ca scop familiarizarea studenților-doctoranzi cu politicile și cu strategiile instituționale și integrarea lor în echipele constituite pentru organizarea domeniului în cadrul facultății respective;
(2) inițiativa aparține coordonatorilor de programe de masterat sau de doctorat, Consiliilor Școlilor Doctorale, conducătorilor de doctorat, studenților-doctoranzi;
(3) activitatea studenților-doctoranzi se desfășoară sub îndrumarea coordonatorilor de programe de studii;
(4) activitatea studenților-doctoranzi este certificată prin documente și este echivalată de către Școlile Doctorale cu un număr de credite suplimentare, cuprinse în planurile de pregătire individuală;
(5) activitatea studenților-doctoranzi desfășurată pentru prezentarea și promovarea programelor de masterat și de doctorat, recunoscută de Școlile Doctorale, va fi menționată în referatul conducătorilor de doctorate la susținerea tezelor de doctorat, ca o recunoaștere a implicării acestora în viața instituției respective și a dezvoltării domeniului.
VI. Organizarea unor evenimente sociale și considerarea unor acțiuni de voluntariat pentru sprijinul unor studenți-doctoranzi aflați în situații dificile.
Se are în vedere formarea unui grup de voluntariat, deschis, a cărui componenţa în funcție de disponibilitatea studenţilor poate fluctua, care să se implice în momentele când studenții-doctoranzi au nevoie de un ajutor specific.
Se poate organiza o întâlnire lunară de socializare între studenții-doctoranzi ai școlii respective în care să se discute progresul cercetării sau alte teme de interes, în vederea cunoaşterii reciproce si a edificării solidarității studenților-doctoranzi.
Amenajarea unor locuri de joacă pentru copii în spațiile în care se desfășoară activitățile didactice și de cercetare, cu personal specializat angajat sau voluntar este o altă modalitate de suport mai ales în perioada examenelor şi a scrierii tezei.
CONTRACTE DE STUDII
- Contract de studii finanţat de la bugetul de stat cu frecvenţă cu bursă
- Contract de studii finanţat de la bugetul de stat cu frecvenţă fără bursă
- Contract de studii finanţat de la bugetul de stat cu frecvenţă REDUSĂ fără bursă
- Contract de studii cu frecvenţă cu taxă IF taxă
- Contract de studii cu frecvenţă redusă cu taxă IFR taxă
- Contract de studii finanţat de la bugetul de stat cu frecvenţă cu bursă
- Contract de studii finanţat de la bugetul de stat cu frecvenţă fără bursă
- Contract de studii finanţat de la bugetul de stat cu frecvenţă REDUSĂ fără bursă
- Contract de studii cu frecvenţă cu taxă IF taxă
- Contract de studii cu frecvenţă redusă cu taxă IFR taxă
Noutăți
CURS ETICA SI INTEGRITATE ACADEMICA/ ETICS AND ACADEMIC INTEGRITY COURSE
Zile si ore de curs: 13.03.2019 (16.00-20.00), Facultatea de Filosofie, Amfiteatrul Mircea Florian 14.03.2019 (16.00-20.00), Facultatea de Filosofie, Amfiteatrul Mircea Florian 19.03.2019 (16.00-19.00), Facultatea de Filosofie, Amfiteatrul Titu Maiorescu 20.03.2019...
citește mai multCOMPETENȚE TRANSVERSALE LA ISDS – UB
Modern methods in molecular sciences (5 credite ECTS) – prof.dr. Alexandru Babeș Număr ore de curs: 10 Cursul se va desfășura la Facultatea de Biologie, Sala de Master Neurologie, în zilele de duminică- începând cu 3 martie 2019, orele 11,00-13,00. Aplications of...
citește mai multPromovarea eticii și deontologiei academice în UB – serii de curs
Seriile de curs stabilite pentru studenții-doctoranzi din cadrul proiectului Promovarea eticii și deontologiei academice în Universitatea din București Școli doctorale Formatori Data/ora Sală Matematică, Informatică, Chimie, Biologie, Știința Mediului Mihaela Elena...
citește mai multOFERTA DE STUDII UNIVERSITARE AVANSATE PENTRU DOCTORANZII ÎNMATRICULAŢI LA 01.10.2018, DISCIPLINE DEDICATE COMPETENŢELOR TRANSVERSALE
Semestrul I, anul universitar 2018/2019 Dreptul european al dreptului omului / Droit europeen des droits de l’homme (6 credite ECTS) – prof. dr. Corneliu-Liviu Popescu Număr ore de curs: 18 Cursul se va desfășura la Sala de Consiliu a Facultății de Drept, în zilele...
citește mai multACADEMIC DEONTOLOGY” COURSES FOR NON-ROMANIAN STUDENTS ENROLLED IN MASTER AND PHD PROGRAMES
Academic Deontology" courses for non-Romanian students enrolled in Master and PhD programes The "Academic Deontology" course will be organized in English, according to the following timetable: Friday - 16.03.2018 between 1600- 2000, Amphitheater Odobescu - The Faculty...
citește mai mult